Det Bjuva Livet – radio och talkshow

Vad?

Öppen dagverksamhet för pensionärer i Bjuvs kommun har funnits sedan länge.
Verksamheten i Det Bjuva livet startade från början i Restaurang Vallmon, på Varagården i Bjuvs kommun 2016. Nu är det en levande hälsofrämjande och förebyggande verksamhet, där besökarna lever ”Det Bjuva livet”. Detta begrepp kännetecknar den härliga atmosfären som råder i Bjuvs kommuns träffpunkter. I denna öppna verksamhet ryms träffar som överskrider det vanliga. Vi har inbjudande program veckans alla vardagar på olika platser. Vi har också Digital idag-träffar för att lära oss om digitaliseringen och ger pensionärerna hjälp i vardagen med digitaliseringen.

I samband med första pandemirundan, började vi tänka om och tänka nytt för våra ensamma pensionärer i Det Bjuva livet, Bjuvs kommun. Vi ville nu ge dem en träffpunkt via nätet. Sedan länge erbjuder vi träffpunkter i Bjuvs kommun, för att skapa meningsfullhet för våra äldre i kommunen. Dessa träffar, följer ett speciellt mönster med ca 50 minuters livslångt lärande, 40 minuters fikagemenskap och 30 minuters sång och musik.
Detta koncept ville vi fortsätta att erbjuda fast vi inte fick träffas fysiskt, vilket gjorde att vi skapade en egen digital talkshow, kallad ”SMAKA – på Det Bjuva livet”. SMAKA är en förkortning av Socialstyrelsens beskrivning av vad ett hälsosamt åldrande bör bestå av. S står för Social gemenskap, M för Meningsfulla möten med andra. A står för Aktiv vardag, K står för Kost (och Motion), medan det sista A:et står för att ”Allt är möjligt!”.
Vår talkshow gjordes för våra Facebook-sidor ”Det Bjuva livet – Guldkant i tillvaron” och ”Smaka Det Bjuva livet”, samt Youtube och blev sju halvtimmeslånga avsnitt, som vi försåg pensionärerna med.
Genom att köpa in en ”greenscreen”-duk (eller som i vårt fall gröna tyglängder) möjliggjorde vi för tekniken kring greenscreen. Detta gjorde att våra produktioner blev väldigt proffsiga. Vidare köpte vi in en enkel ljudinspelare (det fungerar även med mobiltelefonens röstinspelare). Därefter sändes våra talkshows på fredagar kl. 13.30. Detta blev väldigt lyckat och vi märkte att vi fick en ny publik tack vare denna insats. Många uppskattade vårt proffsiga upplägg och våra kluriga tävlingar. Dessa talkshows tog dock rätt mycket tid att göra och vi bestämde oss för att vi kan bli än mer kostnadseffektiva. Parallellt med arbetet inom Hälsofrämjande och förebyggande verksamhet, utbildade sig en av våra äldrepedagoger, Marcus, sig inom filmproduktion.
Då föddes idén om att börja sända radioprogram i närradionätet. Vi kontaktade närmaste närradioförening och fick till ett fint samarbete med Höganäs Närradioförening. Här använde vi ljudinspelaren och spelade in halvtimmeslånga avsnitt, som sedan skickades till föreningen och sändes både i närradionätet 104,9 och på vår Facebook-sida, tisdagar kl. 13.30. Med hjälp av P4 Malmöhus, som hyllade idén fick vi nya lyssnare och intresse för vår nya radiosatsning.
Detta upplägg var upplagt ungefär som våra talkshows på Youtube, med den skillnaden att jag som äldrepedagog, pratade in programmen i realtid. Det gick snabbt och vi köpte på oss mycket CD-skivor på loppis, som användes i programmen.
Efter inspelningen av programmet, skickades ljudfilen till ordföranden i Höganäs Närradioförening Rolf Hansson, som distribuerade programmen ”Det Bjuva livet 104,9” i radion. Även här fick vi en helt ny publik, som sträckte sig över en stor del av nordvästra Skåne. Finessen med närradion, är ju att dessa program med fördel kan lyssnas på, hemma i radioapparaten. Vi var därför både analoga och digitala i denna satsning mot ensamhet i pandemitider.
Radiosändningarna upphörde när restriktionerna möjliggjorde att vi kunde ses i begränsad omfattning igen.

Vill du se mer av talkshowen så klicka här.
Och vill du lyssna på radio så klicka här.

Varför?

Våra insatser skapar meningsfullhet för våra äldre i kommunen.
Genom att väva in inslag från vår ordinarie verksamhet i våra program, marknadsför vi oss också utåt. Vi fick en ny publik och syntes utåt, vilket ger oss mycket energi och förtroende bland kommuninvånarna. Detta kunde sedan användas när vi gör skillnad i vår ordinarie hälsofrämjande och förebyggande verksamhet. Våra nya idéer väcker intresse som sedan märks genom att nya människor kommer till våra träffar.

Hur?

Kräver väldigt engagerad personal.
För att lyckas behövs eldsjälar, stort stöd från ledningen och en tro på att Hälsofrämjande och förebyggande verksamhet gör skillnad för målgruppen. Vidare behövs entusiasm, som sprider glädjen i att arbeta tillsammans mot ett givet mål. Vi gräver hela tiden där vi står och hittar billiga och enkla lösningar hela tiden. Det viktiga är att våga dra igång direkt, när våra fina idéer dyker upp. Bjuvs kommuns paroll ”Så här har vi aldrig gjort! ska mottas med beröm”, betyder också mycket för självförtroendet att våga pröva på nya insatser. Kunskaper om att göra film är bra att ha också.